Buzzador

torsdag 1 mars 2012

Middagstips

Sportlov
När jag var yngre brukade vi tillbringa sportloven på en skidort i Sverige. Och jag vet inte om det är det underbara vädret eller det faktum att äldsta dottern nu är i samma ålder som min syrra var de sista gångerna vi åkte dit som nu fått mig att längta tillbaka. Jag har så många härliga minnen från de åren och nu skulle jag vilja ge mina tjejer samma barndomsminnen.  Och trotts att vi annars  också är hemma så leker vi lite sportlov här hemma. I tisdags var vi på friluftsdag, vi grillade korv, åkte pulka och häst och släde. Som avslutning åt var vi nygräddade med grädde sylt i ett av de små mysig gamla husen.  Solen och vi hade en toppen dag. I går   på en sparktur och på kvällen hade vi  gäster.

I dag har vi  varit och skrinnat och i sann sportlovs anda bakar tunnbröd att äta med morotssoppan.



Tunnbröd
Ingredienser
Beräknat för 20 portioner
25 g  jäst
75 g  smör
7 dl  mjölk
1/2 dl  socker
1 tsk  stött fänkål
1 tsk  salt
3 dl  rågsikt
1 1/2 tsk  bakpulver
10-12 dl  vetemjöl
Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret, häll i mjölken och låt det bli fingervarmt. Rör ut jästen i lite av vätskan. Häll på resten av vätskan. Tillsätt socker, fänkål och salt. Rör om ordentligt.
Blanda ner bakpulvret i mjölet och rör ner mjölet i bunken men spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 40 minuter Ta upp den och knåda degen lätt. Dela degen i 20 bitar. Kavla ut varje bit till en tunn kaka. Grädda kakorna en och en i torr, het stekpanna. Det tar ca 2 minuter per sida. Lägg in i en bakduk och låt svalna.

 Smakligmåltid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar