Buzzador

lördag 15 september 2012

Tacos

Lördag igen då!

Hos oss brukar  vi som jag också tidigare skrivit ha "fredagsmys" på fredag kväll.
Då lagar vi något gott att äta, dukar med "fin"porslinet och tänder lite ljus.
En rätt som ofta står på menyn är Taco i alla de former. Tortilla, taco, natchos och så vidare.
Brukar använda mig av färdig kryddblandning i påse att krydda köttet med. Enkelt och rätt ofarligt har jag tyckt.

Men efter att ha läst på den här bloggen att den färdiga taco kryddan innehåller
- potatisstärkelse, modifierad stärkelse
- jästextrakt
- smakförstärkare
- klumpförebyggande medelen
- druvsocker eller glukossirap ( dvs socker)
- salt

Att tacokrydda är ca 20 % kryddor, 80 % övriga tillsatser. Att 15 % är rent socker och en påse innehåller ca 11 g salt

Så föddes tanken att man kanske skulle kunna göra sin egen kryddblandning och på så sätt undvika en massa tillsater. På samma blogg hittade jag ett recept på hemmagjord tacofärs som ni bara måste prova.

Hemmagjord tacofärs (4 port)
500 g nötfärs (10%) alt quornfärs
2 msk tomatpuré
1/2 chilifrukt
1 lök
2 vitlöksklyftor
1/2 dl färsk mynta (alt 1 tsk torkad)
0,5 tsk paprikapulver
1,5-2 tsk spiskummin
1 tsk torkad timjan
3 msk persilja (färsk eller fryst)
Salt & peppar
  • Riv lök och hacka mynta, chili och persilja.
  • Blanda färsen med tomatpuré, paprikapulver, spiskummin och timjan.
  • Tillsätt mynta, persilja, lök och chili.
  • Pressa i vitlök, smaka av med salt och peppar och blanda väl. 
  • Låt gärna färsen vila i cirka 30 minuter för att framhäva smakerna ytterligare.
  • Fräs färsen i stekpanna tills den blivit genomstekt.
  • Servera med grönsaker salsa och pitabröd.
Lycka till

1 kommentar:

  1. Jag har upplevt samma besvikelse när jag lusläste innehållsförteckningen på tacokryddpåsen för inte alls så länge sedan! Försökte också krydda eget, men blev inte tillräckligt kryddat. Ska testa ditt tips, tackar!

    SvaraRadera