Buzzador

tisdag 25 oktober 2011

Dagens middagstips

Hej
Ikväll åt vi en favorit till middag, närmare bestämt kålsoppa men bacon köttbullar. I bland känns det som om det håller på att bli en mat eller bakblogg av den här bloggen. Hoppas det är ok. Sätter i allafall ut receptet om någon vill pröva.
Om man gör köttbullarna utan havregryn, blir det väl nästan ett LCHF recepet, tror jag iallfall. Någon som är mera insatt får uttala sig. Gott och rätt hälsosamt är det i allafall.



Kokar en soppa på på strimlad vitkål, finhackad morot och potatis i buljong. Mängderna anpassar jag till hur många personer vi kommer att bli. Men jag brukar ha i lika mycket kål som morot och potatis tillsammans.
I dag använde jag en ny buljong, Fond du Chef, som är utan konstgjorda färgämnen, förtjockningsmedel och smakförstärkare. Den funkade super och soppan blev lika god som alltid.

I soppan serverar jag köttbullar men bacon.
Receptet jag brukar använda innehåller
400g maletkött/köttfärs
3/4 dl havregryn
1msk potatismjöl
1 ägg
salt och peppar.
I smeten till baconbullarna tillsätter jag dessutom en förpackning (130g) finhackad bacon och en finhackad lök som jag fräst i pannan till det fått färg.

Servera soppan och sätt sedan i 2-3 köttbullar i varje portion

Smaklig måltid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar