Buzzador

onsdag 14 december 2011

Lucia Fjasko


LUCIA

Yle
Finlands Lucia 2011 Nora Peltola med tärnor (Bild Yle)

I går kväll skulle jag, min man och mina tjejer åka in till stan för att se årets lucia.Trotts att jag bott i den här staden nästan femton år har jag aldrig varit på luciafirandet här.

Men jag minns luciatågen "hemifrån", med tomten i veteranbilen, de vise männen till häst och så självaste Lucia men tärnor på en glittrande pidestal uppe på en lastbil. Den kunde var kallt och jäv...igt och MASSOR av folk var det. Men åååå så stämningfullt. ( En gång  då jag var en så där 15-16år hade mamma tappat bort min lillasyster i vimlet så jag fick fara och rädda henne.)

Ja hur som helt de minnen jag har från min barndomsluciatåg är starka och för mig är det jul att fara och se på lucia hemma. Men som sagt det är många år sedan sist men jag ville ge mina tjejer samma underbara upplevelse så vi packade in oss i bilen och for till stan för att se på lucia. Men då vi kom till stan kunde vi inte hitta henne någonstans, och inte någon folksamling heller.
Efter ett tags letandet fick vi till sist ge upp, vi for och handlade lite julklappar i stället och sedan åkte vi hem.

Gubben och flickorna gick lite i förskott till bilen medan jag sprang och handlade en sista julklapp. Och gissa vem jag mötte på vägen till bilen? JO han med stort T, Tomten. Så jag passade på att fråga vart Lucia tagit vägen. Och fick då veta att vi kommit en halv timme försent. SNOPET. Men jag fick i allafall några godisar som trös.

Och  nu är nästan alla julklappar handlade så ingen on som inte har något gott med sig....

I dag skall vi baka pepparkakshus, så titta gärna in senare och se hur det blev.

1 kommentar:

  1. Hejsan! Vi missade lucia på TV och för mig var det precis lika mycket fiasko... Brukade alltid bli väckt av mamma med ljusen tända i hela vardagsrummet, lussebullar, pepparkakor, te och så lucia på TV. Till nästa år, då ska jag skärpa mig! ;) Jag har lagt ut receptet på marmeladen på min mat och bakblogg nu. Hoppas det blir bra för dig också. Min marmelad blev gudomlig! :)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera